apr-13 | Ontluikend onderzoek

Tijdrovend, maar zeer inspirerend. Zo laat zich het onderzoek naar de communicatiestrategie van ziekenhuizen het beste omschrijven. Eind juli moet het concept af zijn.

In december, januari en februari sprak ik met communicatiehoofden van twintig ziekenhuizen over de wijze waarop zij aan het vertrouwen van burgers en patienten werken. Wat een inzichten leverde dat op!

Gesprekken over de nieuwe rol van patienten, over moeizaam te veranderen artsencultuur, over het stelselmatig monitoren van wanklanken in de buitenwereld en over het effect van adverteren en free publicity. Je zou er een boek over kunnen schrijven.

Honderd pagina´s transcript leverden de interviews op. Die informatiebrij verwerk ik momenteel tot een resultaatparagraaf, die niet alleen juist verslag van de werkelijkheid moet doen, maar minstens zo prettig leesbaar moet zijn.

Een behoorlijke klus, met veel schrijven en schrappen. Maar langzaamaan ontkiemt iets van een plantje, dat na de commentaarronde van de scriptiebegeleider in de zomer tot een volwaardige plant moet zijn uitgegroeid. Nog even doorzetten.