mrt-11 | Shells obstakel: de media

Shell wil duurzaam zijn, maar ontvangt steeds negatieve pers. Het verlies van haar positie uit de Dow Jones duurzaamheids- index kan dit beeld keren.

Shell Nigeria heeft het lastig. Zo daagden gedupeerde Nigeriaanse vissers en boeren, gesteund door Milieudefensie, de multinational succesvol voor de rechter. In juni 2010 ging Zembla daar nog eens overheen door de Nigeriaanse milieuramp de Nederlandse huiskamer binnen te brengen. Shell mocht reageren maar hield de mond dicht.

Geen commentaar dus, zoals al jaren (niet) gebeurt. Natuurlijk zijn er de persberichten op de website die duidelijk moeten maken wat Shell aan duurzaamheid doet. Naar dat middel greep de organisatie ook toen Amnesty in mei de Shame Shell-campagne lanceerde. Maar het eenzijdig versturen van blije berichten is bepaald niet communiceren met de media.

Shells geen-commentaar-beleid lijkt te kenteren als het bedrijf in september 2010 uit de Dow Jones Sustainability Index wordt gegooid. Nog diezelfde avond reageert vice-president Castelein in Uitgesproken op het nieuws.

Eindelijk horen we in het heetst van de strijd wat de organisatie doet om olie duurzaam te produceren, en hoe haar het door geweld en ontvoeringen onmogelijk wordt gemaakt schade aan mens en milieu te beperken.

Sinds oudsher zijn de media Shells grootste criticaster. Maar juist door deze vijandige arena te betreden, kan de organisatie haar grootste obstakel overwinnen.